Ben jij ervan overtuigd dat je door mager te eten goed bezig bent? Maar slaag je er toch niet in om minimaal 2 uur zonder eten door te komen? Kun je jezelf moeilijk beheersen en ben je eigenlijk de hele dag kleine beetjes aan het eten? Als jij wilt weten hoe je dit kunt veranderen lees dan vooral verder.

In mijn praktijk merk ik dat zeker 90% van mijn cliënten te weinig vet gebruiken. Nu denk je misschien dat vet ongezond is en dat is voor een deel natuurlijk helemaal waar. Wij zijn van de “vetvrije” generatie, in de jaren 70 en 80 werd er volop gepromoot om zo mager mogelijk te gaan eten. Dit is voor ons normaal geworden, dus als ik ze dan vertel dat ze wel vet moeten gaan eten, zul je begrijpen dat ze hier verbaasd op reageren.
 

Wat gebeurt er als je te weinig vet eet.

Het grote nadeel van te weinig vet eten, is dat we collectief te veel suikers zijn gaan eten. Zes boterhammen per dag was in deze tijd de normaalste zaak van de wereld. Die boterhammen leveren maar een beetje energie, uiteindelijk vindt vooral je buikvet dit heel lekker om zich mee te voeden. Je spijsvertering, stofwisseling en hormoonhuishouding hebben vet nodig om goed te kunnen functioneren. Door te weinig vet kunnen de kilo’s eraan vliegen, je kunt niet goed naar de wc en je humeur zal er ook niet gezelliger op worden.
 

Je hebt vet en vet.

Met vetten die je binnen moet krijgen bedoel ik niet het vet wat van je frietje mayo afdruipt, best jammer, want een frietje mayo op zijn tijd is natuurlijk vet lekker. De categorie waar ik het over heb zijn de gezonde vetten. Deze vind je in avocado, extra vierge olijfolie, kokosolie, roomboter, ongebrande en ongezouten noten, vette vis enz.
 

Wil jij ook dat die maag stopt met rammelen?

Heb je de hele dag een rammelende maag, terwijl je in de ochtend netjes je ontbijtje hebt gegeten? Probeer je maaltijden maar eens wat vetter te maken, reken maar dat je minder snel honger hebt.
 

Gezonde balans.

Met alleen maar gezonde vetten toevoegen aan je voeding kom je er helaas niet. De basis is natuurlijk een gezonde verhouding van alles. Veel/ heel veel groenten, fruit, vlees/vis en je dagelijkse koolhydraten uit zilvervliesrijst, aardappels e.d. Neem daar wat gezonde vetten bij en voilà je kunt het eenvoudig redden met 3 maaltijden op een dag.
 
Heb jij na het lezen van dit blog ook enorm de behoefte om je leefstijl om te gooien? Kijk dan hier en ontdek hoe ik jou zou kunnen begeleiden om blijvend succesvol je leefstijl te veranderen.
Liefs, Niki