Regelmatig krijg ik van cliënten de volgende opmerking te horen: “Ik krijg ‘s ochtends echt geen hap door mijn keel, maar ik moet toch ontbijten om mijn spijsvertering aan te zetten?

 

Heb jij hier ook last van? Wees gerust, het is echt niet zo dat je koud uit bed meteen een ontbijt naar binnen moet werken. Ga vooral niet tegen je zin in eten, of gehaast je ontbijt naar binnen werken voordat je de deur uit moet. Hier ervaart je lichaam stress van, wat de spijsvertering overhoop gooit en de voedingsstoffen die je tot je hebt genomen regelrecht naar buiten worden gewerkt. Je begrijpt waarschijnlijk wel dat dat gezonde ontbijtje je dan ook niet de energie zal leveren die het je eigenlijk wel zou moeten geven. Dit omdat de voedingsstoffen simpelweg niet worden opgenomen.

Dus eigenlijk is het heel goed om je ontbijt uit te stellen?

Het is dus inderdaad niet helemaal waar dat je persé moet ontbijten. Sterker nog, met 2 keer per dag goed eten zou je al genoeg kunnen hebben. Mits je natuurlijk zorgt voor inname van voldoende voedingsstoffen en calorieën, anders bouw je weer tekorten op en word je op termijn alleen maar zwaarder. Door het uitstellen van je ontbijt doe je aan intermittent fasting.


Waarom is intermittent fasting zo goed voor je?

Heb je last van overgewicht en vet wat met name op je buik en lovehandles is opgeslagen? In dat geval kan intermittent fasting jou op weg helpen om hiervan af te komen. Als je bijvoorbeeld na het avondeten helemaal niets meer eet tot de volgende ochtend ca 9.00/9.30 uur (of nog later) dan gaat je lichaam beginnen om eerst de reserves te verbruiken die zijn opgeslagen. Als je dit bijna dagelijks doet dan gaat je lijf wennen en zul je merken dat het makkelijker wordt om de vetreserves aan te spreken. Voeg je hier nog een rondje wandelen of een andere workout aan toe op je nuchtere maag dan zul je nog beter resultaat krijgen.

 

Een paar voorwaarden om succes te krijgen.

Je ontbijt uitstellen is dus heel goed om je lichaam te helpen om meer vet te gaan verbranden, maar zorg wel voor goede voeding. Op welk moment je een stevige maaltijd pakt is persoonlijk. Zo eet ik zelf liever ‘s avonds en ‘s ochtends wat uitgebreider en lunch ik wat lichter. Ontdek daarin je eigen patroon en varieer van dag tot dag. Zorg voor kleur en variatie op je bord, veel groenten en fruit, vlees, vis, eieren, peulvruchten, gezonde vetten e.d. Matig de inname van de snelle suikers en kant-en-klaar maaltijden (hierover kun je meer lezen in mijn vorige blog). Let op dat je in de avond ook van fris- en alcoholische dranken afblijft. Zwarte koffie, water en kruidenthee mag je wel drinken. Bouw de tijd op dat je je ontbijt uitstelt, zodat je lichaam hier rustig aan kan wennen.

Wil jij ook graag van dat buikvet en die lovehandles af? Ben je er klaar mee dat niets blijkt te werken van wat je ook geprobeerd hebt? Heb je geen idee meer wat wel en niet gezond is en zou je graag wat ondersteuning willen bij jouw proces? In een traject waarin ik je persoonlijk begeleid naar een nieuwe gezonde leefstijl kun jij ook eindelijk afrekenen met de extra kilootjes. Kijk hier voor meer informatie.

Liefs, Niki