Home » Blog » Afvallen & gezonde voeding » Hoe zit dat? Moet je nu wel of niet ontbijten?

Hoe zit dat? Moet je nu wel of niet ontbijten?

door | 3 jun, 2020 | Afvallen & gezonde voeding, Darmen & gewrichten

Regelmatig krijg ik van cliënten de volgende opmerking te horen: “Ik krijg ‘s ochtends echt geen hap door mijn keel, maar ik moet toch ontbijten om mijn spijsvertering aan te zetten?

 

Heb jij hier ook last van? Wees gerust, het is echt niet zo dat je koud uit bed meteen een ontbijt naar binnen moet werken. Ga vooral niet tegen je zin in eten, of gehaast je ontbijt naar binnen werken voordat je de deur uit moet. Hier ervaart je lichaam stress van, wat de spijsvertering overhoop gooit en de voedingsstoffen die je tot je hebt genomen regelrecht naar buiten worden gewerkt. Je begrijpt waarschijnlijk wel dat dat gezonde ontbijtje je dan ook niet de energie zal leveren die het je eigenlijk wel zou moeten geven. Dit omdat de voedingsstoffen simpelweg niet worden opgenomen.

Dus eigenlijk is het heel goed om je ontbijt uit te stellen?

Het is dus inderdaad niet helemaal waar dat je persé moet ontbijten. Sterker nog, met 2 keer per dag goed eten zou je al genoeg kunnen hebben. Mits je natuurlijk zorgt voor inname van voldoende voedingsstoffen en calorieën, anders bouw je weer tekorten op en word je op termijn alleen maar zwaarder. Door het uitstellen van je ontbijt doe je aan intermittent fasting.


Waarom is intermittent fasting zo goed voor je?

Heb je last van overgewicht en vet wat met name op je buik en lovehandles is opgeslagen? In dat geval kan intermittent fasting jou op weg helpen om hiervan af te komen. Als je bijvoorbeeld na het avondeten helemaal niets meer eet tot de volgende ochtend ca 9.00/9.30 uur (of nog later) dan gaat je lichaam beginnen om eerst de reserves te verbruiken die zijn opgeslagen. Als je dit bijna dagelijks doet dan gaat je lijf wennen en zul je merken dat het makkelijker wordt om de vetreserves aan te spreken. Voeg je hier nog een rondje wandelen of een andere workout aan toe op je nuchtere maag dan zul je nog beter resultaat krijgen.

 

Een paar voorwaarden om succes te krijgen.

Je ontbijt uitstellen is dus heel goed om je lichaam te helpen om meer vet te gaan verbranden, maar zorg wel voor goede voeding. Op welk moment je een stevige maaltijd pakt is persoonlijk. Zo eet ik zelf liever ‘s avonds en ‘s ochtends wat uitgebreider en lunch ik wat lichter. Ontdek daarin je eigen patroon en varieer van dag tot dag. Zorg voor kleur en variatie op je bord, veel groenten en fruit, vlees, vis, eieren, peulvruchten, gezonde vetten e.d. Matig de inname van de snelle suikers en kant-en-klaar maaltijden (hierover kun je meer lezen in mijn vorige blog). Let op dat je in de avond ook van fris- en alcoholische dranken afblijft. Zwarte koffie, water en kruidenthee mag je wel drinken. Bouw de tijd op dat je je ontbijt uitstelt, zodat je lichaam hier rustig aan kan wennen.

Wil jij ook graag van dat buikvet en die lovehandles af? Ben je er klaar mee dat niets blijkt te werken van wat je ook geprobeerd hebt? Heb je geen idee meer wat wel en niet gezond is en zou je graag wat ondersteuning willen bij jouw proces? In een traject waarin ik je persoonlijk begeleid naar een nieuwe gezonde leefstijl kun jij ook eindelijk afrekenen met de extra kilootjes. Kijk hier voor meer informatie.

Liefs, Niki

Over mij

Vragen die ik krijg en situaties die ik meemaak in mijn praktijk zijn mijn grootste inspiratiebron om blogs te schrijven. Met deze blogs help ik je graag op weg om zelf je klachten te kunnen verminderen.

Voor meer inspiratie, tips, weetjes en lekkere recepten kun je mij ook volgen op:

Facebook Instagram Pinterest

Gerelateerde artikelen

Suiker, van zoete verleiding tot grote dikmaker

Suiker, van zoete verleiding tot grote dikmaker

Heb jij ook een liefdesrelatie met suiker? Ben je er zo dol op dat je eigenlijk niet meer zonder kunt? Mis je het al terwijl je net gegeten hebt? Of raak je al in paniek bij de gedachte dat je je liefste suiker nooit meer zou kunnen proeven? Dan is het tijd om deze verslavende relatie met suiker te gaan verbreken, weten hoe? Dat leg ik je uit in dit blog.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin