Home » Blog » Vermoeidheid » Waarom bewegen juist een goed idee is bij chemotherapie

Waarom bewegen juist een goed idee is bij chemotherapie

door | 27 feb, 2021 | leefstijl bij kankerbehandeling, Vermoeidheid

Krijg jij momenteel chemotherapie? Heb je veel last van bijwerkingen zoals: misselijkheid, vermoeidheid en slapeloze nachten? Om nog maar niet te spreken over al het vocht wat je blijft vasthouden waardoor de kilo’s eraan vliegen? Lees dan vooral verder en leer hoe je deze klachten kunt verminderen en gewichtstoename enigszins kunt beperken.

 

Eind september 2020 kreeg ik zelf de diagnose hormonale borstkanker. Als hormoonbalans en orthomoleculair geschoolde coach ben ik, na dat het slechte nieuws geland was, direct de mogelijkheden gaan onderzoeken hoe je zo fit mogelijk door een traject van chemo kunt komen. Ik heb mij verbaasd welke adviezen je vanuit het ziekenhuis meekrijgt en wat je over het algemeen leest op internet als het gaat over leefstijl bij kanker. Het belang van gezonde voeding en vooral beweging komen in deze adviezen vrijwel niet aan bod. In dit blog zal ik met name het belang van bewegen uitlichten.

Kom in actie

Wist je dat wanneer je in bed of op de bank blijft liggen je alleen maar vermoeider wordt en meer kans hebt op het krijgen van vervelende bijwerkingen? Natuurlijk is het heel verleidelijk om te blijven liggen. Ook ik heb mijn slechte momenten gehad na de heftige AC kuren, maar toch ben ik dagelijks naar buiten gegaan om een klein rondje te wandelen.

Waarom bewegen?

Ten tijde van chemotherapie staat je lichaam bol van de afvalstoffen en ook extra vocht vasthouden is een vervelende bijwerking. Het lymfestelsel, wat werkt als een soort filter en daarmee verantwoordelijk is voor het reinigen van je lichaam wordt met beweging gestimuleerd.

Maar wat nu als ik helemaal niet sportief ben?

Je hoeft echt geen marathon te gaan rennen, of je dagelijks in het zweet te werken. Kom eerst maar eens in beweging. Wandelen, fietsen, zwemmen, joggen, krachttraining, tennissen alles is goed, zo lang je het maar rustig aan doet en niet over je grenzen gaat. Buiten bewegen heeft wel enigszins de voorkeur, omdat dit echt wonderen kan verrichten. Zo doet verse zuurstof in je hoofd wonderen bij misselijkheid.

De voordelen van bewegen bij chemotherapie:

  • Je onderhoud je basisconditie
  • Vermoeidheid wordt minder
  • Je verliest vocht
  • Je ruimt afvalstoffen op
  • Je stimuleert je spijsvertering
  • Je ondersteunt je immuunsysteem (wat de aanmaak van witte bloedcellen ten goede komt)
  • Je krijgt meer rust in je hoofd, waardoor slapen ook vaak beter gaat.

Hoe vaak moet ik dan bewegen?

Dagelijks bewegen, waarbij je de ene dag meer doet dan de andere, helpt je dus om van de rotzooi en vocht af te komen. Door hier extra veel water en een paar bekers brandnetelthee per dag bij te drinken stimuleer je de ontgifting nog beter.

Maar……pas op

Naast bewegen is het wel van belang dat je ook je rust pakt en gezond eet. Ga jezelf niet voorbij rennen. Bedenk goed dat je huishouden doen ook een zware belasting is en als beweging telt bij chemo. Kijk wat haalbaar is en kies vooral een manier van bewegen die bij jou past.

Wat te doen als je altijd al een sportieveling bent?

Als je net als ik van sporten houdt, ga hier dan vooral mee door tijdens je behandelingen, maar houd er wel rekening mee dat je met een lagere intensiteit traint dan normaal. Bouw het rustig op en als je hartslag te hoog gaat neem je gas terug.

Herstellen

Door na een actief moment lekker even onderuit zakken op de bank of in bed herstelt je lichaam weer, wat in dit traject natuurlijk heel belangrijk is.

In mijn volgende blog zal ik dieper ingaan op voeding.

Liefs, Niki

Over mij

Vragen die ik krijg en situaties die ik meemaak in mijn praktijk zijn mijn grootste inspiratiebron om blogs te schrijven. Met deze blogs help ik je graag op weg om zelf je klachten te kunnen verminderen.

Voor meer inspiratie, tips, weetjes en lekkere recepten kun je mij ook volgen op:

Facebook Instagram Pinterest

Gerelateerde artikelen

Suiker, van zoete verleiding tot grote dikmaker

Suiker, van zoete verleiding tot grote dikmaker

Heb jij ook een liefdesrelatie met suiker? Ben je er zo dol op dat je eigenlijk niet meer zonder kunt? Mis je het al terwijl je net gegeten hebt? Of raak je al in paniek bij de gedachte dat je je liefste suiker nooit meer zou kunnen proeven? Dan is het tijd om deze verslavende relatie met suiker te gaan verbreken, weten hoe? Dat leg ik je uit in dit blog.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin